“Частинка історії, яку ми можемо побачити на власні очі”: історія тимчасових мостів, залишки яких видніються у Запоріжжі

Володимир Лініков, запорізький історик. Суспільне Запоріжжя

Тимчасові мости мали залізничну гілку, яка поєднувала вокзал "Запоріжжя-1" та магістраль поблизу сучасних мостів Преображенського:

"Від залізничного вузла "Запоріжжя-1" ліворуч повертала колія. Далі ця колія і цей насип впиралися в берег річки Дніпра. Далі 1300 метрів мосту через Новий Дніпро. Потім Хортиця і по прямій лінії на правий берег через Старий Дніпро. А далі трошечки праворуч і до з'єднання з головними коліями".

Маршрут тимчасової залізниці через острів Хортиця у 1944 -1952 роках. Сайт:hortica.zp.ua

Будувалися мости на дерев'яній основі, на яку встановлювали шпали та рейки, тож навесні 1944 року ще тривали роботи з укріплення паль.

"Мости використовувався спочатку для перевезення переважно військових вантажів. Потім додалися і цивільні, тому що сполучення між берегами повинно бути", — розповів завідувач музею історії ЗНУ Володимир Лініков.

Архівне фото мосту із фондозбірки Національного заповідника “Хортиця”. Національний заповідник “Хортиця”

Залишки дерев’яних паль на місці тимчасових залізничних мостів у Запоріжжі. Суспільне Запоріжжя

В історії існування тимчасових мостів не обійшлося і без інцидентів. Так, у 1951 році відбулася аварія

"Рух мостами був двостороннім. Під час аварії два потяги йшли один назустріч іншому. З одного боку вага, з іншого боку вібрації, і все це призвело до того, що один з паротягів, і частина вагонів, вони просто звалилися в річку".

Залишки тимчасового залізничного моста в Запоріжжі. Суспільне Запоріжжя

Зруйнування та подальша доля

У грудні 1952 року у Запоріжжі відкрили мости Преображенського, через що потреба в тимчасових — зникла:

"Коли мости Преображенського почали пропускати через себе залізничні склади, залізничні потяги, потреба в тимчасових мостаху просто припинила своє існування. Їх почали розбирати".

У другій половині ХХ століття частину тимчасового моста та колії продовжували використовувати для піщаного кар'єру поблизу:

"Колії правого берега почали обслуговувати піщаний кар'єр. Ця колія частково виконувала роль магістралі, яка вивозила пісок. Ми, навіть, можемо побачити залізобетонні шпали. Приблизно наприкінці існування Радянського Союзу ця залізнична колія, яка вела з кар'єру, припинила своє існування".

Залишки тимчасової залізничної колії, березень 2025 рік. Суспільне Запоріжжя

Проте, дамбою, яку зробили для цієї гілки залізниці, запоріжці користуються й досі, зазначив Володимир Лініков:

"Значна кількість мешканців Запоріжжя і досі користуються частиною оцієї дамби, цього насипу. Сучасна вулиця Привокзальна знаходиться там, де проходила колія. А далі ця колія і цей насип впиралися в берег річки Дніпра. Сьогодні на Хортиці залишилася частина оцієї дамби і люди, які гуляли в південній частині острова, звичайно, могли цю дамбу бачити".

Залишки тимчасових залізничних мостів, які нині видніються з Дніпра у Запоріжжі. Суспільне Запоріжжя

“Це частинка історії, яку ми можемо побачити на власні очі. Якщо раніше це могли бачити лише дайвери, то тепер, це доступно будь-кому”. Володимир Лініков

Читати ще

70 років під водою: історія будівництва тимчасових мостів через Дніпро у Запоріжжі

Джерело